Om

Visuell kommunikation och Storytelling!

Jag hjälper dig att hitta och berätta dina berättelser!

Daily Spots består av mig, Tomas Håvik och jag har min bakgrund inom kommunikation där jag hjälpt företag med ”berättelser” inom foto och filmproduktion sedan 2001.

Jag har erfarenhet av många branscher med att berätta deras berättelser. Men inom bygg, entreprenad och industri har jag jobbat med flera av de större byggbolagen som, NCC, Skanska, JM Entreprenad, Veidekke, med allt från kvartalsrapporter, informationsfilmer, säkerhetsfilmer till ledarskapsprogram. Jag har till och med studerat på Högskolan Dalarna och läst ”Hållbart byggande och boende” för att få mer inblick och förståelse för hur branschen fungerar och hur man på bästa sätt kan berätta om den.

Och överallt finns det berättelser som är värdefulla för verksamheten att ta tillvara och berätta. Alla företag har tillgång till intressanta, autentiska och mänskligt material. Och det är en total förlust att INTE använda den tillgången. Och ser vi till alla trender i kommunikationen så är det verkliga autentiska berättelse som behövs för att skapa förtroende och trygghet för alla. Och mottagare kan vara allt från er egen personal, kunder, investerare etc.

Men som är vanligt idag är att man fastnar lätt i vad som kallas ”abstraktions bias”. Det innebär att man fastnar i sin egen värld. Man får ett tunnelseende och kommunicerar bara sin egen expertis. Man missar att andra inte förstår det man försöker säga utan man tror man är tydlig men för den oinvigde så är man bara extremt otydlig. Man använder sig gärna av ord inom ”Top 10” av floskeltoppen. Och man blir ännu mer osäker och använder sig av allt mer facktermer och branschord, som bara göra mottagaren ännu mer förvirrad och osäker. För dom förstår inte budskapet, för det finns ofta inget tydligt budskap…

Och nu när Ai kommer starkt så kan det kännas lätt att köpa sig fri med färdiga Ai-genererade texter och bilder istället för att behöva gräva i sitt egna för att hitta de ärliga och autentiska berättelserna. Men man gräver sakta sin egen grav om man går på den lockelsen för människor vill inte ha att göra men en maskin. Människor vill att ha göra med människor och det kan vara jobbigt och otäckt att behöva blotta sig.

Idag när vi låter AI (Artificial intelligence) ta över allt mer av mediaproduktionen är faran att vi förlorar vår trovärdighet. Vi gör det för att skapa de perfekta bilderna och de perfekta filmerna. Men är det inte konstigt om allt till slut blir så perfekt? Att vi då blir tveksamma till om det verkligen är äkta eller falskt? Och vi känner oss lurade? Det är alltmer viktigt att verkligheten överensstämmer med det man ser i den berättande filmen.

Men det behöver inte vara så jobbigt, krångligt och invecklat. Det finns ofta massor med berättelser att berätta som är riktigt värdefulla för kunder, samarbetspartner, investerare m.m. att berätta. Men det är inte alltid man ser dom direkt.

I processen är min främsta uppgift att vara intresserad och påläst lyssnare där jag använder intervjun som arbetsverktyg. Min erfarenhet är det enkla att man behöver bara ge tid till att lyssna på människor. Man måste vara nyfiken, ställa följdfrågor och analysera. Efter det kan man återberätta det genom film. Och jag söker efter det genuina och ärliga som ger en rättvis och bild av verkligheten som skapar trovärdighet för din verksamhet, produkt, personal etc.

Och det är här jag kan hjälpa dig med det som många tycker är det ”jobbiga och krångliga”. Att hitta och berätta de mänskliga och autentiska berättelserna, eller Storytelling som också många känner till det som. Jag hjälper er att hitta och skapa berättelserna om företaget, projekten, människorna, kunderna, produkterna osv. 

Jag hjälper er skapa den här story-banken med texter, bild, film kring projektet, kunderna, människorna osv. som alla kan använda sig av.

Och med erfarenhet av att ha producerat filmer för alla tänkbara branscher i över 20 år så tycker jag det personliga berättandet är det mest intressanta där företag och organisationer har chansen att sticka ut och öka värdet på sin verksamhet. bara genom att berätta sin egna historia.

Vi ser att det mänskliga berättandet blir allt mer värdefull i medialandskapet för att förmedla trovärdig kunskap och information. I slutändan är det ändå vi människor som skapar det långsiktiga värdet som vi människor troligtvis uppskattar mest av allt.

//Tomas