
Business Storytelling
Vi trodde vi visste vem
idealkunden var – men det var fel!
Varför ratade vår idealkund produkten?
Berättelsen om vår trodda idealkunden som ratade produkten!
Jag trodde Fine-art-fotograferna skulle jubla över den svarta projektionsduken – tills jag faktiskt pratade med dem.
Jag hade insett att fotografer som jobbar med svartvita bilder måste vara idealkunden av svarta projektionsdukar.
Och den absolut första kunden som köpte en svart duk chockade mig, för det var faktiskt en amatörfotograf som inte var nöjd med hur bilderna visades på en vit duk när han hade sina bildvisningar.
Så jag letade mig vidare till ”fine-art” fotografer som kan sitta i dagar och finjusterar bilder så det blir ”EXAKT” som de vill ha de.
De kompromissar inte på någonting!
Kameran, objektiven, datorskärmen vid redigeringen, skrivaren för utskriften, pappret man skriver ut på.
Allt måste vara av högsta kvalitet för att slutresultatet ska bli ”fine-art”.
Det var självklart för mig att den svarta projektionsduken var den sista pusselbiten i hela kedjan.
För det som kommer ut från projektorn är det slutliga totala resultatet av deras ”fine art” som visas på en projektionsduk.
Och att då projicera på en vit projektionsduk är så långt ifrån ”fine-art” man kan komma.
Men svaret jag fick gjorde mig väldigt förvånad.
”Jag förstår att det är bättre med svart duk – MEN jag kan inte påverka utrustningen de har dit jag kommer och ska visa mina bilder”, var svaret jag fick.
Det förstår jag men är du inte intresserad att ställa några krav hur dina bilder visas funderade jag?
För jag hade sett bilder från presentationer och det var inte ”fine-art” – och det kunde se bättre ut.
Det var tyst ett tag.
Sen började motargumenten hagla om de flesta anläggningar redan hade riktigt bra utrustning och många hade dessutom riktigt stora dukar också.
Det blev tryckt stämning och jag förstod att jag trampat någon ordentligt på tårna.
Men varför?
Jag hade ju den sista viktiga pusselbiten som min första kund, ”amatörfotografen”, redan bekräftat.
Men så slog det mig – det handlade inte om bilden längre!
Känslan att få bli inbjuden att föreläsa måste vara viktigare än hur sina bilder visades insåg jag.
Så fick man bara komma dit så uppfattade jag att den lägsta nivå man då var villig att acceptera på bildkvaliteten var väldigt låg.
Många pusselbitar föll på plats hos mig när jag fick den här insikten, även om det känns lite tragiskt.
För bilden var ju inte längre det viktigaste i sammanhanget längre.
Proffsen är stjärnor i sin genre och vill kanske inte ställa några krav med risk att vara till besvär och inte bli inbjuden längre.
Och jag som trodde att proffsen var de som kände mest ”smärta” i att bilden såg grådaskig ut.
Det var tydligen fel!
Det var amatörfotografen som kände mest ”smärta” – proffsen var beredda att kompromissa på kvaliteten.



Så här går processen till!
Bakgrund
Företaget Preqbi AB som importerar och säljer projektionsdukar från AV Stumpfl behövde berättelser för att presentera en ny produkt – en svart projektionsduk. Hur kan man presentera och sälja en produkt som är helt tvärtom mot det man är van vid.
Och det fanns bl.a. en tydlig målgrupp med Fine-art fotografer som man antog vara idealkunden som skulle skapa en story kring.
Jag har en lång bakgrund inom teknik och mediaproduktion så jag visste vad jag skulle leta efter för få fram relevanta svar.
Genomförande
Efter pratat med målgruppen så upptäckes det snabbt att det var helt fel. Men resultatet var så intressant att det var värt att bygga vidare en berättelse på för att öka förståelsen i produkten och målgruppen.
Resultat
Resultatet blev som sagt inte alls som vi trodde från början utan vi upptäckte vår idealkund var fel. Nu förstod vi att denna kund var fel och kunde man kunde istället leta efter rätt målgrupp. Och berättelsen fick flera användningsområden och skapar samtidigt en kontext hur man jobbar för att hitta rätt målgrupp för produkten.
Användningsområden
Affärsutveckling – Upptäckten fick en stor nytta i affärsutvecklingen för Preqbi AB för att nå rätt målgrupp för den här nya produkten.
LinkedIn – Berättelsen blev ett intressant Linkedin-inlägg som är informativt och kan hjälpa till att nå rätt målgrupp.
Presentationer – Storytelling lyfter dina presentationer till en helt ny nivå och är ovärderligt för att fånga upp och få publiken engagerad. Och denna berättelse fungerar utmärkt i en presentation.
Storybank – Den här berättelsen läggs till Preqbi:s storybank så den kan användas för olika ändamål i framtiden.
AI-sökningar – artificiell intelligens ökar snabbt och dina personliga berättelser som är sökbara på t.ex en hemsida är kanske det viktigaste dom du har för de skapar en kontext som gör dig unik –AI älskar kontext!
Vill du också ha hjälp att hitta affärskritiska berättelser?
Som du förstår så hjälper jag dig hela vägen från att ta fram en storystrategi, till att leta fram de intressanta berättelserna, till att sedan skapa en storybank där berättelserna är samlade.
Jag hjälper dig hur du kan använda dessa berättelser på det mest effektiva sätt, om det är för dina presentationer, inlägg på sociala medier eller för att bygga din datadrivna Storybank full med kontext som AI älskar.
Om du tror du inte har några intressanta berättelser så lovar jag att du har fel!
