
Business Storytelling –
Jag kände mig inte som fotografen
En personlig berättelse
Berättelsen om vår trodda idealkunden som ratade produkten!
Ända sedan jag var liten har jag hållit på med fotografering, men jag har ändå svårt för att kalla mig för fotograf.
Vad jag insett är att det kanske inte är bilden i sig som intresserade mig mest, utan det var människorna och berättelserna bakom som gjorde att jag letade upp intressanta saker att fotografera.
Som när de för länge sedan skulle de riva den gamla kraftstationen i Hallstahammars kommun så tog jag mig dit för att fotografera.
Det var en byggnad som man normalt inte kom in i. Den låg lite mystisk dold bland träden i änden på en kanal som ledde fram vattnet till turbinerna. Men nu skulle den bort för att ersättas av ett nytt modernt kraftverk på en annan plats.
Jag hade fått tillåtelse att komma in i och fotografera. Med mig hade jag min analoga kamera som var laddad med svartvit film, och jag hade fått låna en stor kraftig blixt för att kunna få tillräckligt med ljus där inne.
Så jag kände mig som en riktig proffsfotograf när jag kom dit på min cykel.
Där inne arbetade två farbröder som var svetsare och de var glada av mitt besök och alla frågor jag ställde. Och jag lyssnade när det berättade om sitt arbete. Och jag frågade mer, och de berättade mer. Och jag lärde mig massor.
Men jag var inte ute efter att lära mig, jag var bara nyfiken att förstå så jag kunde berätta om det när jag kom hem.
Och plötsligt så var det helt naturligt att ta bilder för jag förstod nu vad de gjorde. Jag minns än idag när de med skar med gassvets i metallen så det sprutade stora gnistor.
Så nu jag tar fram kameran som hela tiden hängt på min vänstra axel, och jag hittar en vinkel som är bra, jag tittar genom sökaren för att se om bilden känns bra. Tar ned kameran igen för att se så bländare och slutare är rätt inställda på min manuella kamera. Blixten är igång och den gröna lampan indikerar att den är klar.
Sen kikar jag genom sökaren igen och trycker av. Det blir ett mekaniskt kluckande ljud av slutaren i kameran, samtidigt som blixten lyser upp med en dovt poffande ljud. Det var bild nr 1 bild, sen får jag vänta 10-15 sekunder på blixten ska ladda upp igen innan jag kan ta nästa bild.
Blixten ger ifrån sig ett högt pip som indikerar att den har laddats upp och är klar att användas igen. Och så här håller jag på en bra stund, med att gå omkring och försöka ta bilder från olika vinklar som berättar om deras arbete.
Berättelsen känns fortfarande levande och har fastnat i mitt minne men jag önskar så klart att jag hade skrivit ned den också. Men då var jag bara den unga fotografen och hade inga tankar om att skriva ned den då.



Så här går processen till!
Bakgrund
I det här fallet ville jag skapa en personlig bakgrund till hur intresset till fotografering och kommunikation och Storytelling kan ha uppstått.
Genomförande
Eftersom det är en personberättelse så finns det bara en person som kan den kompletta berättelsen så då handlar det bara om att prata och intervjua personen tills man fått med meningen i berättelsen
Resultat
Resultatet blev en berättelse där man kan känna igen sig och den inre resan som personen upplever från när man var lite till idag.
Användningsområden
Rekrytering – Personliga berättelser har en så stor betydelse för att särskilja från ren fakta, för personberättelse skapar en förståelse och engagemang för som andra kan relatera till.
LinkedIn – Berättelsen blev ett intressant Linkedin-inlägg som berättar ger en personlig bild av personen.
Presentationer – Storytelling lyfter dina presentationer till en helt ny nivå och är ovärderligt för att fånga upp och få publiken engagerad. Och denna berättelse fungerar utmärkt i en presentation för att skapa personliga engagemang.
Storybank – Den här berättelsen läggs till i Storybank så den kan användas för olika ändamål i framtiden. För företag kan den omarbetas lite för att kunna berättas som en berättelse om en i personalen.
AI-sökningar – artificiell intelligens ökar snabbt och dina personliga berättelser som är sökbara på t.ex en hemsida är kanske det viktigaste dom du har för de skapar en kontext som gör dig unik –AI älskar kontext!
Vill du också ha hjälp att hitta affärskritiska berättelser?
Som du förstår så hjälper jag dig hela vägen från att ta fram en storystrategi, till att leta fram de intressanta berättelserna, till att sedan skapa en storybank där berättelserna är samlade.
Jag hjälper dig hur du kan använda dessa berättelser på det mest effektiva sätt, om det är för dina presentationer, inlägg på sociala medier eller för att bygga din datadrivna Storybank full med kontext som AI älskar.
Om du tror du inte har några intressanta berättelser så lovar jag att du har fel!
